dimecres, 14 de maig del 2014

Què em sembla l'Aprenentatge de Llengües Assistit per Ordinador?

...com a única eina de treball, no crec que puga ser la millor opció
... com a recurs, en moments puntuals, crec que pot facilitar molt l'ús de...
  • diccionaris en línia
  • cerca d'informació 
  • blogs
  • fòrums
  • jocs wordreference games
  • correu electrònic
  • televisió en línia 
Aspectes positius:
  • motivació per a l'alumnat (principalment l'adolescent) per proximitat a la seua quotidianeitat
  • millor conservació de tots els documents, si els guardem al núvol
  • Menys càrrega de material per transportar
  • major respecte al medi ambient, perquè no s'utilitza paper
  • s'hi pot treballar des de casa, a diferents ritmes...
Aspectes negatius:

  • No tothom hi té accés, actualment
  • La postura per treballar-hi, segons quins dispositiu, és molt poc còmoda (perjudicial per a la vista, per a l'esquena...)
  • No promou la creativitat (major tendència al plagi: copiar i enganxar és molt més senzill)
  • Provoca diferents ímputs (sons, colors...)
  • No tothom sap fer-ne un bon ús (recerques adequades, tria i selecció d'allò que ens interessa, citació de fonts...)
  • La facilitat d'accés des de qualsevol lloc de manera tan fàcil pot generar confusió i podem fer "el que no toca, quan no toca i no viure el present.

2 comentaris:

Joan-Tomàs ha dit...

Això que no promou la creativitat és una mica extrem, no? Intentaré a les pròximes classe raonar al contrari...

Rafel Pou ha dit...

A mi em sembla que l'aprenentatge assistit per ordinador obre moltes perspectives. Si més no, si ens centrem en el 2.0. És a dir, en la participació en l'elaboració de continguts per parts dels aprenents. Això, s'acosta a tot allò que proposa el MERC: cal que la tasca proposada sigui significativa, real. Cal insistir en la necessitat de la cooperació per a l'elaboració de continguts de la tasca. Les tasques orientades en el 2.0, fan del lector un escriptor, fan que els continguts siguin compartits, fan que es creien relacions socials reticulars i que les activitats serveixin per produir, i per compartir.
Herrera i Conejo 2009, insisteixen en l'aprofitament d'aquests recursos 2.0, perquè fan que les tasques siguin significatives, i que són socialitzadores, perquè són treballades en col·laboració per tot el grup. Això sí, al darrera cal que hi hagi una tasca ben pensada, amb un pla de treball en col·laboració amb els companys, amb un objectiu significatiu, del tot real, que faci necessàries les negociacions amb els altres membres del grup, que engegui els usos en CE, CO, EE, EO i que posi en marxa processos cognitius (com passa amb qualsevol tasca d'aprenentatge). Finalment tindrem un producte comunicatiu elaborat pels alumnes i que serà compartit amb tota la comunitat. Després d'aquesta petita exposició crec que ja podem dir que l'aprenentatge de llengües assistit amn ordinador (ALAO) és un molt bon recurs, i que si es plantegen les tasques com cal, pot ser molt efectiu, creatiu i socialitzador.
Jo crec que els recursos que posem a l'abast de l'alumne són enormes, en comparació dels clàssics.Potser, per veure-ho molt més clar, cal llegir a Herra i Conejo,2009.
Herrera i Conejo, a Tareas 2.0 dins Marcoele, núm. 9. 2009