dijous, 22 de maig de 2014

I pels professors?

Benvolguts companys,

jo no vaig assistir a la sessió que va venir a fer la Cristina i en la qual, suposo, vau parlar de les excel·lències de les noves tecnologies i les aplicacions didàctiques que poden proporcionar tant per a alumnes com per a professors, és clar, si es fan servir correctament. És, crec, un molt reduït resum del que, més o menys, volia dir la companya Elisabet a l'entrada Picapedres amb ordinador?, que va fer el passat 21 de maig.
Si m'equivoco em corregeixes, d'acord Eli? =)

La idea seria introduir les TIC a l'aula i treure'n profit; no es tracta de fer el mateix que fem amb el paper però davant una pantalla, sinó d'absorvir-ne totes les possibilitats visuals, auditives i cognitives -bé, és obvi que la màquina no pensa, però sí que ens pot fer pensar...- per tal de millorar el domini de la llengua dels alumnes.

En una altra línia, però dins la mateixa idea de l'aprofitament dels recursos electrònics, hi ha el professor. No només hem de pensar en les TIC com a recurs per millorar l'aprenentatge de l'alumnat, sinó per millorar el rendiment i l'eficiència del nostre temps com a gestors d'aula. M'explico: em refereixo al fet d'eliminar de sobre la taula del professor el típic Quadern de notes, ple de requadres, de números amb decimals, de títols de treballs i exàmens escrits amb lletra petita i il·legible per aprofitar l'espai, de noms d'alumnes sense ordre alfabètic perquè s'hi han afegit a última hora... Em refereixo, en definitiva, a eliminar la calculadora per fer les mitjanes i comptar les faltes d'assistència. Fora! O el bolígraf que mai no trobes perquè te l'has descuidat a l'aula del costat o al bolso que has deixat a casa. Fora! I aquella agenda que, per tal de poder-hi encabir tots els deures i idees per a la pròxima sessió, és més gruixuda que la mateixa carpeta i pesa tant que necessites anar al gimnàs per carretejar-la amunt i avall? Fora, fora!

Les noves tecnologies -i deixeu que des d'aquí llanci un clam a favor de les tauletes- no només ens ajuden a millorar l'experiència educativa dels nostres alumnes -si ho fem bé, evidentment, i per a això torno a remetre a l'entrada de l'Eli-, sinó que ens doten d'una sèrie d'eines i aplicacions, com per exemple el Teacher Aide Pro per a Android, que fan la vida dels professors una mica més senzilla i amb menys mals d'esquena i maldecaps.