dimecres, 28 de maig de 2014

Sobre les TIC a les presons

A les entrades Picapedres amb ordinadors i I pels professors?, l'Eli i la Núria ens recorden que cal fer un ús significatiu de les TIC perquè la seva aplicació a l'aula sigui veritablement útil i aporti un valor afegit al procés d'aprenentatge. L'Eli també ens avisa de la necessitat que els docents estiguem actualitzats, i que només utilitzem les TIC si aquestes formen part de la nostra vida. Si no, segur que les activitats que proposem (que incorporin la tecnologia, és clar) no acabaran de funcionar.

També hem de tenir en compte, però, els coneixements que tenen els nostres aprenents. Quan parlem de TIC, tendim a imaginar un grup d'alumnes adolescents, però hi ha molts col·lectius d'adults que tenen problemes amb l'ús de les tecnologies, tot i que aquestes els poden ser especialment beneficioses. Penso, per exemple, en els interns de les presons. Es tracta d'un col·lectiu que pot treure un profit extraordinari de la incorporació a les aules d'eines tan bàsiques com internet, que no només proporciona una via de fuga mental, sinó que aconsegueix que el pres no quedi totalment desvinculat del "món exterior". De fet, els beneficis de les TIC a les presons tot just fa uns anys que comencen a valorar-se i debatre's amb profunditat:




Durant les meves pràctiques al Centre d'Adults Víctor Català, de la presó Brians 2, he pogut comprovar que una de les pors més habituals dels interns de llarga durada té a veure amb les noves tecnologies. Saben que el món que els espera quan surtin no tindrà res a veure amb el que van deixar. Moltes d'ells no han tingut un mòbil a les mans ni han fet mai clic al ratolí d'un ordinador. És imprescindible, doncs, per a la seva reinserció, que se'ls ofereixi una alfabetització digital, tal com s'està duent a terme al centre escolar de Brians 2.