diumenge, 7 de març del 2010

Dir o fer?

Un dels noms que he trobat navegant per Internet és el de Roger Shank, especialista en intel·ligència artificial, ciència cognitiva i teoria de l'aprenentatge. Se'l considera un revolucionari de l'educació perquè pretén canviar de manera radical el concepte d'escola establert, que, segons ell, està massa controlat pel govern.

En aquesta entrevista que va concedir el 2008 a Eduard Punset, Roger Shank explica el seu punt de vista sobre algunes de les qüestions que vam comentar el darrer dia de classe, com ara el sistema d'educació actual o l'ús de l'ordinador a l'aula.




Com que el Punset parla tan a poc a poc, us deixo anotat el minut en què en Roger Shank parla sobre cada aspecte:
  • L'altre dia parlàvem de la validesa del sistema d'aprenentatge actual. En el minut 2.30, Shank explica per què les escoles són com són.
  • També vam debatre sobre l'ús de l'ordinador a l'aula. Segons Shank (minut 5.14), tal com està plantejat, ara mateix l'ordinador és pitjor que el llibre de text.
Altres consideracions que trobo interessants per anar-hi reflexionant:
  • La por del docent de no controlar què aprèn l'estudiant (minut 4)
  • El paper del docent: intentar comprendre què poden fer els estudiants i ajudar-los a fer-ho (minut 5.40)
Per acabar aquesta entrada, diré que m'ha agradat veure explicada per Shank (minut 7) una idea que tinc de fa temps referent a ensenyar a partir de fer. I és que no cal ser modern ni revolucionari per defensar aquest estil d'aprenentatge; si us hi fixeu, no és tan difícil trobar aprenentatge significatiu basat en l'acció. Jo en dic tallers. Oi que no sona igual "classe de llengua" que "taller de llengua"?


1 comentari:

Unknown ha dit...

Totalment d'acord amb el Robert Shank. S'ha generat un debat a favor i en contra dels ordinadors quan el problema es troba en la base educativa, en el sistema d'aprenentatge, en la metodologia.

Les teories de Shank poden semblar suïcides, però van directes al quid de la qüestió, amb una reflexió que m'ha semblat molt encertada: hem d'ensenyar de la mateixa manera que ensenyava el monjo a l'Edat Mitjana?

Molts professors, malauradament, encara mantenen el mateix sistema sense adonar-se que el rol del professor ha canviat. Ha deixat de ser la figura "controladora" a esdevenir la facilitadora del procés d'aprenentatge. I mentre no ho tinguem clar, el sistema educatiu continuarà donant tombs, pensant que la introducció dels ordinadors a l'aula serà la gran solució als seus problemes.